For å la studenter, lærere og ansatte kommunisere med hverandre, og gi dem tilgang til ressurser på nettet, må University College Dublin sørge for enkel tilgang til e-post og produktivitetsverktøy, uten å gi IT-avdelingen mer arbeid. «Vi må ha et svært åpent nettverk som ikke er knyttet til en spesiell enhet, og hvor alt fungerer trådløst», sier Brian Morrissey, leder for nettjenestene ved lærestedet. Med 32 000 studenter og 6 000 ansatte hender det at hele 40 000 datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner bruker universitetsnettverket samtidig for å sende e-post og dele dokumenter. «Vi ønsker oss et miljø der alle kan være logget på til enhver tid – uten å måtte registrere enheter eller koble seg opp mot e-posttjenester», sier Morrissey.
Universitetets e-postsystem, Sunmail, var arbeidskrevende for Morrisey og kollegene hans i IT-avdelingen, og ikke særlig brukervennlig for studentene eller de ansatte. «Det var ressurskrevende med tanke på kostnader og administrasjon – to ting vi forsøker å unngå», sier Morrissey. IT-avdelingen måtte vedlikeholde og overvåke flere store e-posttjenere, i tillegg til enda flere tjenere med søppelpost- og antivirusprogramvare. Studenter og ansatte klaget over begrensningene i kontoene, som tvang dem til å slette meldinger ofte. «Det var snakk om en betydelig sum for å fornye oppbyggingen av et system som allerede lå langt bak med tanke på funksjoner», sier Morrissey. IT-teamet bestemte seg for å gå over til et skybasert e-postsystem som ville bli enkelt å implementere og administrere.