Fremmer både samarbeid og selvstendighet
Steven Hope, som er leder for selvstendig læring ved Leeds City College, er med på å forme en endring i skolens tilnærming til undervisning. «For å bevege oss utenfor det tradisjonelle klasserommet har vi laget soner for selvstendig læring der elevene kan arbeide på egen hånd», forklarer han. Nå ved midten av 2019 har vi 16 soner for selvstendig læring, og det kommer nye soner hvert år på skolens ulike områder.
Elever ved Leeds City College brukte allerede Google Workspace og Chromebook til å arbeide selvstendig og i grupper. Hope ønsket å fremme enda mer selvstendig læring og samarbeid i disse sonene og i klasserommene på skolen.
«Gjennom årene har vi sett verdien av denne tilnærmingen», sier Hope. «Vi arbeider for at lærerne skal kunne hjelpe elevene i gang med å styre sin egen læring.»
For å styrke arbeidet med å fremme elevstyrt læring ved skolen har Hope funnet frem til verktøy som gir et godt grunnlag for samarbeid mellom elever og lærere. «Et viktig diskusjonstema er hvordan digitale verktøy har endret hvilke ferdigheter som trengs for læring», sier han. «Vi har de fire C-ene – «creativity», «critical thinking», «communication» og «collaboration». Nå har vi også fått en femte C, nemlig «curation of content» – utvelging av innhold – som er noe av det viktigste elevene lærer i dag. Jobben vår er å gi elevene verktøyene de trenger for å foreta den utvelgingen.»