Vi hjelper elever, foreldre og lærere i hele verden med å engasjere seg for datafag

Vi hjelper elever, foreldre og lærere i hele verden med å engasjere seg for datafag

GOOGLE-UTDANNING INNEN INFORMATIKK

«CS First hjalp oss med å engasjere studentene våre slik at de lærte grunnleggende programmering.»

FINN UT MER

Betsy Hare

CS First-deltaker og spesialist på teknologi i utdanningssektoren ved Oakbrook Middle School i Ladson i South Carolina.

GOOGLE-UTDANNING INNEN INFORMATIKK

«Etter det første Made with Code-arrangementet jeg var på, følte jeg at jeg hadde lært mye, og at jeg hadde full kontroll. Da jeg dro derfra, følte jeg meg virkelig inspirert.»

FINN UT MER

Amaya, 13 år

Made with Code-deltaker på Girls Inc. på Pacific Northwest (Portland, Oregon)

GOOGLE-UTDANNING INNEN INFORMATIKK

«RISE-prisen i 2012 har definitivt vært med på å legge til rette for den utrolige veksten vi har hatt de siste to årene ...»

FINN UT MER

Chelsey Roebuck

Partner og administrerende direktør hos RISE og medgrunnlegger av ELiTE, NYC

GOOGLE-UTDANNING INNEN INFORMATIKK

«Da vi var på CS4HS-seminaret, la vi umiddelbart merke til Scratch og begynte å bruke det overfor studentene våre som en introduksjon til programmering ...»

FINN UT MER

Shannon Houtrouw

CS4HS-deltaker og lærer i informatikk ved Kalamazoo Area Math and Science Center.

GOOGLE-UTDANNING INNEN INFORMATIKK

«For meg har koding alltid vært en utfordring, men Pencil Code har gjort det mulig å sette kodeferdighetene mine på prøve.»

FINN UT MER

Allie Maltzman

Pencil Code-deltaker i 2018-kullet.

×

Utfordringer

Hare la merke til at mange kvinnelige studenter hoppet av teknologifokuserte fag. Etter å ha snakket med noen av dem, innså hun at hun muligens ikke kunne få dem til å endre kursvalgene sine, men hun kunne tilby disse jentene et miljø etter skolen der de komfortabelt kunne samarbeide, kommunisere og knytte kontakter med andre studenter via datafag.

Gå til CS First

Løsninger

Hare innså at datafag er mer enn bare å sitte foran en skjerm, og hun laget derfor Girls in Tech – et totimers program for jenter på ungdomsskolen som holdes etter undervisningstiden. Her jobbes det med teamutvikling, å knytte kontakter i brukerfellesskapet og å bruke Google CS First til å lære grunnleggende dataprogrammering. Kvinner fra teknologisektoren i lokalsamfunnet blir invitert for å snakke om karrierene sine og hjelpe til med å veilede elevene når de jobber med de første CS First-prosjektene sine. De fleste jentene hadde ingen erfaring med datafag da de begynte, men etterpå hadde de lyst til å jobbe med flere prosjekter og gledet seg til å vise frem kodeferdighetene sine til medelever, venner og familiemedlemmer.

Ressurser

×

Utfordringer

Før Amaya deltok på Made With Code, hadde hun veldig lite erfaring med koding, og hun skjønte ikke når og hvor koding ble brukt. Hun sier at hun er takknemlig for erfaringen fra Girls Inc. og Made With Code, og hun føler det er for mange jenter som ikke har fått muligheten til å lære koding, eller som ikke har blitt oppfordret til å gå inn for en karriere innen informatikk.

Gå til Made with Code

Løsninger

Opplevelsen med Made with Code fikk Amaya til å innse at kvinner også kan ha avanserte jobber innen informatikk og programmere like godt som menn. Girls Inc. ga henne i tillegg inspirasjon til å lære andre jenter å kode, og denne opplevelsen har gjort at hun har fått større selvtillit, lært mer om sine egne sterke sider og oppdaget at hun har potensial som leder.

Ressurser

×

Utfordringer

ELiTE was specifically interested in learning how to better serve girls as emerging leaders in technology. They sought to learn from WAAW Foundation (Working to Advance African Women) and model best practices to engage more girls, specifically in Africa.

Gå til RISE

Løsninger

ELiTE har kunnet anvende det de lærte i Kenya, Ghana og Nigeria, i USA, der de nå har implementert mer inkluderende elevaktiviteter på skolen. Fokuset var riktignok på å skape et bedre arbeidsmiljø for jenter, men endringene har ført til høyere arbeidskvalitet hos alle elevene.

Ressurser

×

Utfordringer

Ifølge en undersøkelse som ble utført av USAs utdanningsdepartement i 2015, har minst 17 delstater rapportert om mangel på lærere i datafag, og for noen har situasjonen vært slik helt siden 1990-tallet. Hvis veksten i datafag skal fortsette, krever det at det utdannes dyktige lærere som forstår den nyeste praksisen og pedagogikken innen informatikk, og at disse lærerne blir værende i jobbene sine.

Gå til CS4HS

Løsninger

CS4HS gir økonomisk støtte til lokale eksperter innen informatikkutdanning slik at de kan planlegge og utvikle løsninger for faglig utvikling for informatikklærere. CS4HS-programmene varierer fra region til region og er basert på behovene til lokale lærere. Men resultatet er det samme: Lærerne får større selvtillit i rollen som informatikklærer og knytter verdifulle kontakter med andre informatikklærere.

Ressurser

×

Utfordringer

Beaver Country Day School, a small private school in Massachusetts, recognized the growing importance that computer science plays in the world. However, like many schools in the US, they didn’t offer any programming classes, so their students weren’t getting exposure to CS

Gå til Pencil Code

Løsninger

For å løse denne situasjonen ble Beaver Country Day School i 2013 den første skolen i landet som integrerte datafag i alle fag. Skolen brukte Pencil Code-verktøyet til å inkludere programmering i læreplanen – uansett om det dreide seg om engelsk, kunst- og håndverk eller matte. Elevene bruker nå Pencil Code i en rekke aktiviteter – alt fra å designe roboter for nettprat til å lage visuelle representasjoner av Macbeth til å løse matteligninger. De har til og med laget en app som forteller deg hvor mange timer du må gjøre lekser hver kveld.

Ressurser

CS First

«CS First hjalp oss med å engasjere studentene våre slik at de lærte grunnleggende programmering.»

Made With Code

«Etter det første Made with Code-arrangementet jeg var på, følte jeg at jeg hadde lært mye, og at jeg hadde full kontroll. Da jeg dro derfra, følte jeg meg virkelig inspirert.»

RISE

«RISE-prisen i 2012 har definitivt vært med på å legge til rette for den utrolige veksten vi har hatt de siste to årene ...»

CS4HS

«Da vi var på CS4HS-seminaret, la vi umiddelbart merke til Scratch og begynte å bruke det overfor studentene våre som en introduksjon til programmering ...»

Pencil Code

«For meg har koding alltid vært en utfordring, men Pencil Code har gjort det mulig å sette kodeferdighetene mine på prøve.»

Basert på forskning

Vi bestiller undersøkelser for å få en mer inngående forståelse av hvordan vi kan øke elevenes forståelse for og tilgang til datafag. Vi jobber for å finne ut hva som motiverer elever og studenter, og hvilke barrierer som hindrer dem i å studere informatikk.

SE FORSKNINGSARTIKLER

På leting etter informatikk: tilgang og barrierer fra barnehage til videregående skole i USA

En undersøkelse av inspektører, rektorer, lærere, foreldre og elever.

Kvinner som velger informatikk – det som virkelig betyr noe

Viktige faktorer som motiverer unge kvinner til å studere datafag.